באנר עליון של מדריך באנר עליון של מדריך

הנפקות ראשוניות - להיות או לא להיות?

הנפקות ראשוניות לציבור משכו מאז ומתמיד את תשומת לבה של התקשורת הכלכלית, ונתפסו כהזדמנות השקעה ייחודית. במקרה של טוויטר יצאו המשקיעים נשכרים מההנפקה, אך בפייסבוק הם נכוו קשות. מה גורם למשקיעים לרצות כל כך להיות חלק מתהליך ההנפקה?

תמונה של המאמר: הנפקות ראשוניות - להיות או לא להיות?


מאז ומעולם ההנפקות הראשוניות לציבור (IPOs) משכו את תשומתה הלב של התקשורת הכלכלית, וקרצו לציבור המשקיעים כהזדמנות השקעה ייחודית. בקרב רבים מהם נוצר הרושם ש"כל הקודם זוכה", ומי שלא ישתתף בהנפקה ישתרך מאחור. הריטואל הזה חוזר בכל פעם שסחורה חמה מונפקת, למשל בשבוע שעבר עם מניית טוויטר או במאי אשתקד עם פייסבוק.

בעוד המשקיעים בטוויטר יצאו נשכרים מההנפקה, עם תשואה מדהימה של כ-80% בסיכום יום המסחר הראשון, בפייסבוק הם נכוו קשות. חודשים ספורים לאחר אחת מההנפקות הגדולות בהיסטוריה, מניית הרשת החברתית הגדולה בעולם איבדה למעלה מ-50%, והיוותה דוגמה לסיכונים הגלומים בהשקעה במניות טריות בשוק. אם כך, מהם השיקולים הרלוונטיים למשקיעים המעוניינים להשתתף בהנפקות?

כמו רכב משומש

ראשית, חשוב לעמוד על ההבדל המהותי בין השקעה בשוק המשני לבין השוק הראשוני. מרבית ההשקעות בשוק ההון מתבצעות בין משקיע א' למשקיע ב'. תיאורטית, עומדים לרשותם כלים דומים לקבלת החלטות, ממחקר ועד מערכות מידע ומסחר. לעומת זאת, בעת הנפקת מניה עומדים המשקיעים בשוק, בעיקר אלו מקרב הציבור הרחב, אל מול בעלי החברה עצמה, ובין שני הצדדים קיימת אסימטריה במידע.
בעוד בעלי המניות של חברה המנפיקה את מניותיה לציבור מורכבים לרוב מהיזמים ומהמשקיעים הראשוניים בחברה, אשר מכירים לעומק את ביצועיה העסקיים, את מקורות יצירת הערך ופוטנציאל הצמיחה שלה; הרי מרבית המשקיעים בהנפקה אינם חשופים לחלק ניכר מהמידע הרלוונטי על אותה חברה.

אפשר להקביל הנפקות של מניות למקרה שבו בעל רכב מבקש למכור את רכבו המשומש. אמנם לרשות הקונים הפוטנציאליים עומדים מסמכים רשמיים, המעידים על טיב הרכב, כדוגמת היסטוריית טיפולים במוסך ובחינת תקינות עדכנית ממכון אובייקטיבי, אולם המידע הכולל שברשותם נחות ביחס לידיעותיו של המוכר.

אותה אסימטריה במידע אינה מחייבת שבעל הרכב ינסה בהכרח "לעקוץ" את הקונים הפוטנציאליים, אלא שעל הקונים להפנים, כי בעל הרכב נמצא בעמדה עדיפה עליהם למקסם את כספו בגין מכירת הרכב. בהתאם לכך, הרוכש המיועד יזכה במקרה הטוב לשלם מחיר סביר על הרכב, והוא לא צפוי לשלם עליו פחות ממחירו הכלכלי בפועל.

באופן דומה, בעולם ההנפקות בעלי המניות, שלרוב מהווים חלק פעיל בהנהלת החברה ובידיהם המידע הרלוונטי ביותר לגביה, יפעלו להשיג את המחיר המירבי תמורת המניות שנמכרות לציבור המשקיעים. חברה מנפיקה אמנם מחויבת בפרסום דוחותיה הכספיים טרם ההנפקה, אולם גם בנתונים המסופקים בדוחות אלו אין את כל המידע המצוי בידי החברה ובעלי המניות הקיימים.
טוויטר, למשל, סיפקה למשקיעים הפוטנציאליים דוחות כספיים כנדרש, אך במקביל ניצלה מספר סעיפים שקבעה הרשות לניירות ערך בארה"ב (SEC) ובזכותם חשפה רק מידע חלקי. למשל, חברות אמריקניות בעלות מחזור מכירות שנתי נמוך ממיליארד דולר, נדרשות בפרסום דוחות היסטוריים של שלוש שנים בלבד, לעומת דוח חמש-שנתי שבו מחויבות חברות "רגילות".

לאור העובדה, כי החברה לא סיימה עד כה ולו רבעון אחד בפסי רווחיות, אין ספק כי הנתונים הכספיים שלה לשנים 2008-2009 היו מסייעים לשפוך קצת יותר אור על מצבה האמתי של טוויטר.

בנוסף, החברה ניצלה סעיף שאפשר לה לפרסם דוחות מבוקרים בגין השנתיים האחרונות בלבד, לעומת שלוש שנים כפי שמקובל בדרך כלל.
כאמור, במקרים אלו, דין של חברה מנפיקה אינו שווה לדין של חברה קיימת, כך שנוצרת עדיפות יחסית לחברה המנפיקה על חשבון המשקיעים.

להיות הכוכב הבא

שיקול נוסף למשקיעים בהנפקות, הוא הסיכון הכרוך בהשקעה בחברות שעדיין לא ביססו מודל עסקי יציב. עצם היותן חברות שמבצעות הנפקה ראשונית לציבור, ממקם אותן בקטגוריית החברות בצמיחה מהירה והן נתונות לשינויים תכופים בהיבטים ניהוליים ועסקיים.

סביר להניח שחברה ותיקה דוגמת קוקה קולה לא תשנה את המודל העסקי שלה באופן חד, גם אם טעמי הצרכנים ישתנו מעת לעת. הניסיון של חברות בוגרות מהווה מעין בולם זעזועים למניותיהן, לאור ההתמודדות האיתנה מול תמורות בסביבה הכלכלית, הרגולטורית ועוד.
נציין, כי יחד עם הסיכון בא גם התיאבון הגדול של המשקיעים, שמעריכים כי החברה המונפקת היא הכוכב הבא. הרציונל העומד מאחורי מחשבה זו הוא שחברות אלו נעדרות מחקר כלכלי, כך ששווין עדיין לא התייצב לרמתו "האמיתית", לטוב ולרע. כמו כן, להנהלה של חברה מתפתחת יש אינטרס מובהק לרצות את המשקיעים החדשים, אחרת יחל לחץ כבד להחליפם.

לסיכום, הנפקות של מניות ימשיכו לתפוס כותרות כלכליות ולמשוך משקיעים רבים שירצו לקחת חלק בתהליך. עם זאת, חשוב לזכור שהאופוריה שמלווה תהליך זה מובילה לא פעם למחיר מניה מנופח, כמו במקרים של פייסבוק, זינגה וגרופון.






אין באמור לעיל כדי להוות תחליף לייעוץ/שיווק פנסיוני על ידי יועץ/משווק פנסיוני בעל רישיון עפ“י דין המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.
חברת פסגות קופות גמל ופנסיה בע“מ עוסקת בשיווק פנסיוני )ולא בייעוץ פנסיוני( ולה זיקה למוצרים הפנסיונים המנוהלים על ידה.
אנא הזן שם מלא
שלחו >>

מפגשי ידע מקצועיים קרובים
להרשמה חינם השאירו את כתובת המייל כאן:

שלחו >>

בשנים האחרונות, חלה עלייה משמעותית בסיכונים הכלכליים והפיננסיים, הן ברמת האישית והן ברמה המשקית. בנוסף, תהליכים מרכזיים שמעצבים את הכלכלה המקומית, כדוגמת העברת האחריות לחיסכון הפנסיוני לידי הציבור, מורכבותם של המוצרים הפיננסיים והעלייה בשיח הכלכלי בתקשורת, מחדדים את הצורך להגברת הידע הפיננסי בקרב הציבור הישראלי.


לפרטים נוספים >>

www.psagot.co.il